The Birmingham Small Arms Company Limited ( BSA ) adalah utama industri British menggabungkan , kumpulan perniagaan pembuatan tentera dan sukan senjata api ; basikal ; motosikal ; kereta ; bas dan badan ; keluli ; tuangan besi ; peralatan tangan , kuasa , dan mesin ; pembersihan arang batu pengendalian dan tumbuh-tumbuhan; logam tersinter ; dan proses krom keras .
Pada kemuncaknya, BSA merupakan pengeluar motosikal terbesar di dunia. Kehilangan jualan dan pelaburan kurang dalam produk baru dalam bahagian motosikal , termasuk Triumph Motosikal, membawa kepada masalah untuk seluruh kumpulan .
Operasi menyelamat kerajaan yang dianjurkan pada tahun 1973 membawa kepada pengambilalihan baki operasi dengan apa yang kini Manganese Bronze Holdings , pemilik Norton - Villiers , dan sepanjang dekad penutupan lanjut dan dispersals berikut . Syarikat asal , The Arms Birmingham Small Company Limited , kekal sebagai anak Manganese Bronze Holdings tetapi namanya telah ditukar pada tahun 1987 .
Manganese Bronze Holdings terus beroperasi bekas Carbodies anak syarikat BSA , kini dikenali sebagai LTI Limited , pengeluar London Teksi dan dahulunya terbesar penuh British milik pengeluar kereta . ( Gangsa Mangan kini dimiliki oleh syarikat Geely Cina )
.
|
1951 hardtail BSA B31 |
Awal tahun 70’an dulu amat mudah melihat motosikal British begini di Malaysia. Saingannya ketika itu hanya dari Vespa, Lambretta dan Honda. Cabarannya bermula sejak Honda Cup 50cc muncul. Oleh kerana alatganti sukar dicari, mahal dan kuat menelan petrol maka ia semakin tenggelam. Motosikal jenama dari Jepun mula mengambil alih. Kedai basikal pun boleh beli alatganti Honda Cup 50cc dan 70cc ketika itu. Penjimatan minyak yang paling ketara. Maka perlahan-lahan motosikal British tenggelam begitu saja ditelah arus zaman. Kebanyakan berkarat di bawah rumah, di tepi reban ayam dan sesetengahnya ditinggalkan begitu saja di bawah pokok hingga dinaiki semak samun
|
750-a75r |
Bermula tahun 2000 (Millenium) motosikal British kembali dipersada sewajarnya. Semakin lama semakin menjadi rebutan. Dari tepi reban ayam, bawah rumah, berkarat di bawah pokok malahan sudah tertanam separuh badan pun dicungkil keluar…. Diberi nafas baru dan kini motosikal British digilai oleh Peminat Motosikal Tua, Motosikal Lama, Motosikal Karat. Harganya melambung tidak keruan. Pemiliknya bukan calang-calang orang…. Berstatus tinggi kerana mereka saja yang mampu memilikinya!! Bagi aku yang tidak kaya ini beruntung kerana terlebih awal mendapatkannya. Selepas ini entahlah!! Memang tidak mampu dari sudut kewangan. Yang ada perlu dijaga… yang lain mustahil untuk mendapatkannya!!
|
Starfire 1968 - 1970 |
|
GF891-1 1929 BSA Sloper |
No comments:
Post a Comment